När någon närstående avlider bör du som anhörig snarast efter dödsfallet kontakta begravningsbyrå för att ordna begravning. Finns ingen som anordnar begravning är kommunen skyldig att ordna med gravsättning.
Den kommun där den avlidne är folkbokförd ansvarar i vissa fall för att:
Utses av Länsstyrelsen.Företräder personer som inte tillhör Svenska kyrkan.
Om inga dödsbodelägare anträffas eller om dödsbodelägare saknas är det kommunen som tillfälligt förvaltar dödsboet.
När en person avlider ska en bouppteckning förrättas efter den avlidne. Bouppteckning görs för att utreda boets ekonomi. Detta kan begravningsbyråer och banker hjälpa till med mot en kostnad. En bouppteckning ska lämnas till Skatteverket senast 4 månader efter dödsfallet.
En dödsboanmälan kan i vissa fall ersätta en bouppteckning. För detta krävs att:
En dödsboanmälan upprättas av kommunens socialnämnd.
Hemmet får inte avyttras innan socialtjänsten gjort hembesök
Säg upp alla autogiron
Säg upp kontrakt på lägenhet, abonnemang på telefon, tidning mm
Inga räkningar ska betalas förrän dödsboanmälan är klar
Finns tillgångar i dödsboet ska dessa i första hand användas till begravningskostnaden.
Begravning ska bekostas av tillgångar i dödsboet. Saknar dödsboet tillgångar kan eventuellt ekonomiskt bistånd beviljas till begravningskostnad. Ansökan görs hos den kommun där den avlidne var folkbokförd. Begravningskostnaden är en prioriterad fordran dvs inga andra av dödsboets fakturor ska betalas innan man vet att det finns pengar till begravningsfakturan.
För att få information om dödsboets banktillgodohavanden krävs ett vårdnadsintyg som utfärdas av begravningsbyrån.
Tänk på att säga upp alla autogiron.
Vid frågor är du välkommen att kontakta handläggare på socialförvaltningen ekonomiskt bistånd.
Telefon 0478-125 00
Telefontid vardagar 09:00-10:00